Wszystkie koncerty festiwalowe będą transmitowane na żywo na stronie muzykawiary.pl oraz w mediach społecznościowych Centrum Myśli Jana Pawła II. Zapisy koncertów będą dostępne na naszej stronie także po zakończeniu wydarzenia.

 

23.10.20 (PT) G. 19:30
HUTEK, WANIA, ATOM STRING QUARTET /
Z KSIĘGI PSALMÓW
(Zapis koncertu)

Głęboko zakorzenione w literaturze psalmy to wyjątkowy dokument czasu –uniwersalny przykład jak rozmawiać z Bogiem. Wspaniała poezja starożytności, ciągle żywa i aktualna, po dziś fascynuje w setkach przekładów, a jej niezwykłe strofy inspirują muzyków czerpiących natchnienie z różnych epok i stylów.

Artystką, która ostatnio sięgnęła po psalmy jest Małgorzata Hutek. Absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej, doskonale wyczuwająca poetycką frazę, obdarzona wielką muzyczną wyobraźnią i wrażliwością kompozytorka i wokalistka. Do udziału w swoim projekcie zaprosiła muzyków, których śmiało można nazwać gigantami naszej jazzowej sceny: Dominika Wanię – wybitnego pianistę młodego pokolenia, z ogromnym powodzeniem zdobywającego europejskie i amerykańskie sceny, który subtelną grą wydobywa piękne brzmienia z każdej nuty oraz Atom String Quartet, jeden z najbardziej intrygujących na świecie kwartetów smyczkowych, który wybornie i z wielką ekspresją łączy jazz, muzykę współczesną i klasyczną.

W ich twórczym współbrzmieniu powstał mozaikowo piękny i tajemniczy fresk, w którym kumulują się odwieczne ludzkie emocje, zwycięstwa sąsiadują z porażkami, a wątpliwości z wiarą. Dzieło subtelne i wysmakowane, które, nie wypaczając podniosłego charakteru psalmów, bezbłędnie wpisuje je w estetykę muzyczną XXI wieku, a doskonałość i ekspresja artystów dopełniają przekazu tworząc rzecz nowatorską, wybitną i niezwykłą.

Specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju projekt „Z Księgi Psalmów” czerpie z najgłębszych, pierwotnych źródeł literackich. Starożytne, hebrajskie teksty psalmów usłyszymy w oryginalnych wersjach językowych.

Małgorzata Hutek – śpiew
Dominik Wania – fortepian
oraz Atom String Quartet:
Dawid Lubowicz – skrzypce
Mateusz Smoczyński – skrzypce
Michał Zaborski – altówka
Krzysztof Lenczowski – wiolonczela

25.10.20 (ND) G. 19:30
JAROSŁAW BESTER /
NA GRANICY ŚWIATÓW
(Zapis koncertu)

Wybitny kompozytor i aranżer Jarosław Bester, założyciel i lider kultowych formacji Cracow Klezmer Band i Bester Quartet, ale przede wszystkim niedościgły mistrz akordeonu,specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju przygotował solowy projekt „Na granicy światów”.
Sięga w nim do kompozytorskich pereł dwudziestowiecznych, europejskich twórców. Do utworów pisanych specjalnie z myślą o akordeonie. W jego autorskim wyborze znalazły się kompozycje Hansa Brehme, Ole Schmidta,Nikołaja Czajkina, Władysława Zołotariowa, Andrzeja Krzanowskiego oraz Krzysztofa Olczaka.
Bester – artysta o ogromnej wyobraźni i wrażliwości doskonale połączył, w sobie tylko znany sposób, kompozytorską różnorodność i zamknął ją w magiczną, dźwiękową przestrzeń zawieszoną nad granicą świata wiary i świata zwątpienia, świata aniołów i świata demonów, nad granicą istoty samej muzyki.
Powstało niezwykle spójne, nowatorskie dzieło, pełne niespotykanych dotąd barw i akordeonowych technik, mistycznych emocji i elementarnych prawd. Kompletne i urzekająco piękne.

Jarosław Bester – akordeon

26.10.20 (PN) G. 19:30
Liebchen, Majewska, Sitarz, Zemler /
GOODNIGHT MR. GÓRECKI
(Zapis koncertu)

Dokładnie 20 lat temu, nieżyjący już kompozytor Henryk Mikołaj Górecki napisał utwór „Dobranoc”. To niezwykła, pełna głębokiego, mistycznego spokoju medytacja dedykowana pamięci Michela Vynera, szefa London Sinfonietty i przyjaciela kompozytora. Górecki kompozycję dopełnił przesłaniem, sięgając po nie do Szekspira. „Dobranoc…niechaj ci do snu nucą chóry niebian” – to słynne słowa pożegnania, które Horacy wypowiedział nad ciałem Hamleta.

Po piękną, choć nieco zapomnianą, kompozycję sięgnęło czworo wybitnych, młodych artystów: flecistka Ewy Liebchen, śpiewaczka Barbara Kinga Majewska, pianistka Emilia Sitarz i grający na instrumentach perkusyjnych Hubert Zemler. W mistrzowski sposób udało im się połączyć „Dobranoc” z dwoma innymi utworami Góreckiego, „Dla ciebie Anne Lill” i „Valentine Piece”. Stworzyli wyjątkowo spójną całość wypełnioną urzekającą muzyką, głębokimi emocjami i ponadczasowymi rozważaniami o istocie istnienia.

„Goodnight Mr. Górecki” układa się w opowieść o życiu, które się kończy. To muzyka o odchodzeniu. W jej surowych dźwiękach jest życie, które powoli dogasa, z każdym krokiem i każdym oddechem. A tytułowe „Dobranoc” dotyka nas swoją kruchością, ale nie pozbawia nadziei.Kontemplacyjno-elegijny charakter całości doskonale wpisuje się w przypadającą właśnie 10. rocznicę śmierci Góreckiego i tworzy niezwykły rytuał pożegnania Wielkiego Kompozytora.

Na Festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju projekt „Goodnight Mr. Górecki” zostanie po raz pierwszy wykonany publicznie. Wydarzenie to będzie połączone z premierą płyty wydanej przez BÔŁT Records.

Ewa Liebchen – flet
Emilia Sitarz – fortepian
Barbara Kinga Majewska – sopran
Hubert Zemler – instrumenty perkusyjne

26.10.20 (PN) G. 20:45
MIŚKIEWICZ, ENSEMBLE LABIRHYTHM /
LAMENT MADONNY
(Zapis koncertu)

28 maja 1608 roku na dworze księcia Vincenta Gonzagi, władcy Mantui, miało miejsce ważne w historii muzyki wydarzenie. Odbyła się prapremiera opery, według ówczesnej nomenklatury dramatu muzycznego, „Ariadna” Claudia Monteverdiego.

Była to druga opera w dorobku, uznawanego za ojca tego muzycznego gatunku, włoskiego mistrza. Z całej opery dotrwał do naszych czasów tylko jeden, za to kluczowy dla całej opowieści, fragment – „Lament Ariadny”. To lament tytułowej bohaterki rozpaczającej po odejściu Tezeusza. Porównywany ładunkiem emocjonalnym z największymi szekspirowskimi monologami, do dziś zachwyca pięknem i siłą nowatorskich środków muzycznej ekspresji.

Trzy dekady później Monteverdi wykorzystuje swoją kompozycję do ilustracji religijnego, poetyckiego tekstu. Powstaje „Lament Madonny” / „Il Pianto Della Madonna”, lament stojącej pod krzyżem Syna Marii.

Dziś po dzieło Monteverdiego sięgają wybitni artyści: czołowa polska wokalistka jazzowa Dorota Miśkiewicz, artystka o niezwykłej sile ekspresji, ogromnej wrażliwości i intrygującej barwie głosu oraz formacja Ensemble Labirythm pod wodzą autora przekładu „Lamentu Madonny” na język muzyki XXI wieku Tomasza Pokrzywińskiego – wybitnego wiolonczelisty barokowego, którego pasją jest eksplorowanie pogranicza klasyki, jazzu i świata improwizacji. Tak wyjątkowi artyści, przygotowując specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju nieoczywistą interpretację dzieła włoskiego kompozytora gwarantują hipnotyczno-zjawiskowe, odbiegające od standardów muzyczne przeżycie. Ich, umocowany w obecnej dobie, język muzyczny bez wątpienia sprawi, że odmalowany współczesnymi środkami wyrazu „Lament Madonny”, nie tracąc nic z szacunku dla historycznego rytu, stanie się wydarzeniem na miarę naszych czasów.

Dorota Miśkiewicz – śpiew
oraz Ensemble Labirythm w składzie:
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela i wiolonczela barokowa
Michał Pepol – wiolonczela
Michał Bąk – kontrabas
Hubert Zemler – instrumenty perkusyjne

27.10.20 (WT) G. 19:30
LUTOSŁAWSKI PIANO DUO /
WIZJE AMEN

Lutosławski Piano Duo to duet fortepianowy o niekwestionowanej światowej renomie. Tworzącym go wybitnym pianistom, Emilii Sitarz i Bartłomiejowi Wąsikowi udało się, z wielkim powodzeniem, zbudować unikatową formację, której zainteresowania muzyczne daleko wykraczają poza utarte schematy. Już przez dwie dekady artyści nieprzerwanie koncertują w Polsce i niemal na całym świecie, uczestniczą w licznych krajowych i międzynarodowych festiwalach, współpracują z kompozytorami i twórcami z różnych dziedzin sztuki, a przede wszystkim, w każdym swoim działaniu konsekwentnie wychodzą z roli odtwórcy. Jest to efektem wieloletniego doświadczenia, niekonwencjonalnych zainteresowań oraz niedościgłej muzycznej wrażliwości. Ich dojrzałość artystyczna przejawia się również w nietuzinkowym doborze repertuaru. Konsekwentnie sięgają do dzieł ważnych, znaczących i rzadko prezentowanych na polskich scenach muzycznych.
Specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju Lutosławski Piano Duo przygotował spektakularne wydarzenie muzyczne. Będzie to polska prapremiera dzieła „Wizje Amen” / „Visions de l’Amen”, które stworzył wybitny dwudziestowieczny kompozytor francuski Olivier Messiaen.

Mistyczna i kalejdoskopowo majestatyczna kompozycja Messiaena powstała w okupowanym Paryżu w 1943 roku. To monumentalne dzieło, zaliczane jest do najważniejszych pozycji muzyki kameralnej ubiegłego stulecia. Głęboko nasycone symboliką o chrześcijańskich korzeniach, pełne jest także odniesień do piękna natury.
Każda z siedmiu części utworu wyraża i uobecnia jedną z muzycznych wizji słowa „amen”:
Amen Stworzenia; Amen gwiazd, planety z pierścieniem; Amen agonii Jezusa; Amen Pragnienia; Amen aniołów, świętych i pieśni ptaka; Amen Sądu Ostatecznego i Amen Spełnienia.

Emilia Sitarz – fortepian
Bartłomiej Wąsik – fortepian

27.10.20 (WT) G. 20:45
ADAM BAŁDYCH QUARTET /
WOKÓŁ HILDEGARDY

Hildegarda z Bingen – benedyktynka, wizjonerka i zielarka – była niezwykłą, wieloformatową postacią czasów średniowiecza. Jako wyprzedzająca swoją epokę kompozytorka, stworzyła wiele niezwykłych moralitetów i pieśni religijnych odchodzących od typowego wówczas kanonu śpiewów chorałowych. Przepełnione głębokimi, mistycznymi emocjami dzieła Hildegardy zyskują, w ostatnich dekadach, ogromną popularność. Poszukując uniwersalnych, ponadczasowych prawd sięgają po nie współcześni artyści z różnych muzycznych światów. Jednym z nich jest wybitny skrzypek jazzowy Adam Bałdych, doskonale łączący dokonania muzyki poważnej i współczesnego skrzypcowego języka. Z wielkim powodzeniem stworzył swój własny, unikalny i powszechnie rozpoznawalny styl, na nowo definiujący jazzowe skrzypce.
Po utwór Hildegardy „O virga ac diadema” sięgnął, z doskonałym zresztą rezultatem, wydając swoją ostatnią płytę. Teraz, specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju przygotowuje, wraz ze swoim kwartetem, projekt w całości wypełniony dziełami Hildegardy, która jak mówi Bałdych, zajmuje w jego artystycznym życiu miejsce szczególne. „Uduchowione, ponadczasowe pieśni Hildegardy wchodzą w niesamowity dialog z burzliwym, skonfliktowanym światem, który mnie otacza. Spokój i natchniony wyraz jej muzyki jest lekarstwem na czasy, w których żyjemy. Chcę zanurzyć się w tej wyjątkowej muzyce i wydobyć jej esencję, próbując zestawić ją ze współczesnym muzycznym językiem” – dodaje artysta.

Adam Bałdych – skrzypce
Krzysztof Dys – fortepian
Michał Barański – kontrabas
Dawid Fortuna – perkusja