22.10.21 (PT) G. 19:30
- SYGNOWANO ARVO PÄRT
(LUTOSŁAWSKI QUARTET, WANIA, LOBEDAN)

/ KUP BILET /

Nazywany muzycznym mistykiem naszych czasów Arvo Pärt, wybitny estoński twórca urodził się w 1935 roku w niewielkiej wsi Paide pod Talinem. Jego dzieciństwo i młodość przebiegały na styku wielu kultur i religii. Właśnie taką różnorodność stara się pielęgnować też w swoich kompozycjach. Przez lata stworzył własny, pełen głębokiej duchowości, oryginalny i rozpoznawalny na całym świecie styl.

Inspiracją literacką były i niezmiennie są dla Pärta teksty liturgiczne, a muzycznie od zawsze pociągają go surowe brzmienia dawnych wieków. Dziś śmiało można powiedzieć, że ta unikalna, ascetyczna w formie i nawiązująca do średniowiecznej, a jednocześnie nowatorska, muzyka podbiła wszystkie kontynenty.

W przygotowanym specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju projekcie Marcina Markowicza, ten doskonały, nie stroniący od eksperymentów skrzypek zawarł wyjątkowy wybór kanonicznych utworów estońskiego mistrza. Kompozytorskie perły Pärta zabrzmią w nieoczywistych interpretacjach wybitnych artystów z powodzeniem łączących światy muzyki klasycznej i jazzu: kwartetu smyczkowego „Lutosławski Quartet” w składzie: Roksana Kwaśnikowska – skrzypce, Marcin Markowicz – skrzypce, Artur Rozmysłowicz – altówka i Maciej Młodawski – wiolonczela, Dominika Wani grającego na fortepianie oraz śpiewaczki Anny Lobedan – alt.

De Pacem Domina – na kwartet smyczkowy
Alina – na fortepian solo
Fratres – na skrzypce i fortepian
Improwizacja I – na kwartet smyczkowy
Es sang vor langen Jahren – na głos, skrzypce i altówkę
Improwizacja II – na fortepian
Summa – na kwartet smyczkowy
My Heart’s in the Highland – na głos, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian
Fratres – na kwartet smyczkowy
Spiegel im Spiegel – na skrzypce i fortepian

NOWA MIODOWA – SALA KONCERTOWA ZPSM NR 1
(UL. RAKOWIECKA 21)

24.10.21 (ND) G. 19:30
- OLIVIER MESSIAEN – KWARTET NA KONIEC CZASU
(ELJASIŃSKI, PEPOL, WĄSIK, MARKOWICZ)

„Kwartet na koniec czasu” Oliviera Messiaena to jeden z najbardziej znaczących utworów kameralnych XX wieku – dzieło mistyczne, natchnione i bogate w niebanalne, piękne melodie. Jest to utwór otoczony legendą – młody Messiaen stworzył go w 1940 roku w niewoli, w niemieckim stalagu na Dolnym Śląsku. Jego prawykonanie odbyło się 15 stycznia 1941 roku w obozie, pod gołym niebem, przed tłumem internowanych żołnierzy. Minęło zatem okrągłe 80 lat od tego niezwykłego i ważnego dla muzyki wydarzenia.

Inspiracją do napisania „Kwartetu” była dla Messiaena lektura księgi Apokalipsy i głęboka wiara, której świadectwo dawał w swej twórczości przez całe życie, ale także poczucie izolacji i swoistej jenieckiej „nierzeczywistości”. Dzieło artysta opatrzył inskrypcją: Pamięci Anioła Apokalipsy, który wznosi ramię ku niebiosom mówiąc „czasu już nie będzie”.

Przygotowane specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju wykonanie utworu będzie bez wątpienia również wydarzeniem wyjątkowym. Dzieło Messiaena zabrzmi dzięki kooperacji czołowych artystów polskiej sceny: Bartka Wąsika (Kwadrofonik), który zagra na fortepianie, Adama Eljasińskiego (Hashtag Ensemble) na klarnecie, Marcina Markowicza (Lutosławski Quartet) na skrzypcach i Michała Pepola (Royal String Quartet) na wiolonczeli. To jedni z najbardziej oryginalnych i wszechstronnych polskich muzyków obecnej doby. Ich twórcza aktywność obejmuje bardzo szerokie spektrum stylistyczne, a mistrzowskie łączenie gatunków stało się znakiem rozpoznawczym.

Udział w festiwalowym wykonaniu „Kwartetu” muzyków tak wybitnych, klasycznie wykształconych, kojarzonych także z zupełnie innymi światami muzyki, daje pełną gwarancję powstania dzieła intrygującego i nowatorskiego, które z całą pewnością zostanie zaliczone do kanonu polskich wykonań muzyki współczesnej.

Łączony bilet na koncerty OLIVIER MESSIAEN – KWARTET NA KONIEC CZASU i APPARITION do kupienia na biletyna.pl

STUDIO KONCERTOWE PR IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO
(UL. MODZELEWSKIEGO 59)

- APPARITION
(KSIĄŻEK, ZUBEL)

/ KUP BILET /

Późną jesienią 2019 roku ukazała się piękna i tajemnicza płyta „Apparition”. Znajdziemy na niej różne oblicza liryki wokalnej, XX-wieczne pieśni na głos i fortepian w autorskim wyborze dwojga nietuzinkowych artystów: Agaty Zubel – laureatki wielu międzynarodowych i ogólnopolskich nagród, wybitnej kompozytorki i intrygującej skalą głosu śpiewaczki oraz Krzysztofa Książka – jednego z najciekawszych pianistów swojego pokolenia, triumfatora najważniejszych konkursów pianistycznych.

Zubel i Książek zabierają nas w niezwykłą podróż, pełną niedopowiedzeń, ukrytych barw, mistycznych baśni i magii. Od Ravela, Szymanowskiego i Obradorsa poprzez „Amerykę” Samuela Barbera po utwory George’a Crumba napisane do „żałobnych” wierszy Walta Whitmana. Ta pełna urody, zjawiskowa muzyka z powodzeniem udowadnia, że domeną liryki wokalnej jest świat wyobraźni, a jej naturą delikatność i ulotność.

„Apparition” dotyka wrażliwych strun egzystencjalnych – istoty piękna, przemijania i śmierci. Jest dziełem pełnym głębokich emocji i elementarnych prawd, kompletnym i doskonałym. Agata Zubel brawurowo wraca nim do klasycznej wokalistyki. Jej głos kusi ucho pierwotną energią zróżnicowanych środków wokalnych, a umysł wyrazistymi interpretacjami tekstów, po raz kolejny udowadniając słuszność werdyktu kapituły Paszportu Polityki, która przyznała jej tę nagrodę w 2004 roku za „niezwykłe kreacje wokalne”.

Przy fortepianie zasiadł Krzysztof Książek, który po sukcesach w chopinowskich konkursach z powodzeniem sięga do różnorodnego repertuaru. W prezentowanym projekcie jest pełnoprawnym partnerem Zubel, bez którego nic by się nie udało.
Album sygnowany przez tych dwoje artystów otrzymał Fryderyka 2020 w kategorii Album Roku – Recital solowy.

Łączony bilet na koncerty OLIVIER MESSIAEN – KWARTET NA KONIEC CZASU i APPARITION do kupienia na biletyna.pl

STUDIO KONCERTOWE PR IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO
(UL. MODZELEWSKIEGO 59)

25.10.21 (PN) G. 19:30
- HYMN O NIESZCZĘSNYM ROZBITKU
(CHAMOUN, SZPURA, GÓRCZYŃSKI, MAZURKIEWICZ)

Live
/ TRANSMISJA ONLINE /

Koncert będzie transmitowany bezpłatnie w serwisie youtube Centrum Myśli Jana Pawła II oraz na platformie vod.warszawa.pl. Platforma VOD Warszawa powstała z inicjatywy i ze środków finansowych m.st. Warszawy i umożliwia działania na rzecz maksymalnej dostępności kultury. Jej operatorem jest Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

Michał Górczyński, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie klarnetu, to jeden z najciekawszych improwizatorów i eksperymentatorów muzycznych w naszym kraju. Kilka lat temu zapoczątkował intrygujący projekt „muzyka do języków”, gdzie różne kulturowo tradycje poetyckie doznają magicznego wręcz połączenia z jego autorską muzyką. Kolejna odsłona tej muzyczno-poetyckiej epopei, przygotowana specjalnie na Festiwal Muzyka – Wiary Muzyka Pokoju, zgłębia archaiczną, sakralną poezję Jazydów – wyznawców jednej z bardziej zagadkowych religii synkretycznych na świecie, tragicznie doświadczonych przez losy historii i fundamentalny radykalizm islamski obecnych czasów.

Materią literacką, która posłużyła Górczyńskiemu do stworzenia niezwykłego wydarzenia była głęboko osadzona w tradycji księga świętych hymnów Jazydów – „Qewle Zebuni Meksur”. Jego kompozycje towarzyszące sakralnej poezji Jazydów podkreślają i eksponują pierwiastek tajemniczości i pełnego mistycyzmu „wytłumienia”, które stało się tu świadomym środkiem artystycznej ekspresji. „To misterny splot wyjątkowych tekstów z muzyką awangardową, improwizowaną, wątkami bliskowschodnimi, kojarzący się z jazzem czy współczesną kameralistyką, natchniony świat nowej muzyki” – tak o projekcie mówi sam autor.

Do udziału w „Hymnie o nieszczęsnym rozbitku” Górczyński zaprosił nietuzinkowych przedstawicieli sceny muzyki improwizowanej: doskonałego perkusistę Pawła Szpurę i wybitnego kontrabasistę Jacka Mazurkiewicza. Skład uzupełnia postać wyjątkowa, syryjski śpiewak i perkusjonalista Adeb Chamoun, którego rodzinne korzenie sięgają terenów zamieszkanych przez Jazydów.

Tak odmienni w kulturowych tradycjach, doskonali artyści, wykreowali świat, w którym ponad wszelkimi podziałami, językiem muzyki XXI wieku, toczy się barwna opowieść ze świętymi hymnami Jazydów w tle. Intrygująca, niezwykła i nie dająca się zapomnieć.

STUDIO POLSKIEGO RADIA IM. WŁADYSŁAWA SZPILMANA
(AL. NIEPODLEGŁOŚCI 81)

- TRZY ROZMOWY
(DYS)

Live
/ TRANSMISJA ONLINE /

Koncert będzie transmitowany bezpłatnie w serwisie youtube Centrum Myśli Jana Pawła II oraz na platformie vod.warszawa.pl. Platforma VOD Warszawa powstała z inicjatywy i ze środków finansowych m.st. Warszawy i umożliwia działania na rzecz maksymalnej dostępności kultury. Jej operatorem jest Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

Wybitny pianista i improwizator Krzysztof Dys wykształcenie muzyczne zdobył w poznańskiej Akademii Muzycznej. W dorobku ma liczne, prestiżowe nagrody na polu muzyki klasycznej i jazzowej oraz pełną sukcesów współpracę z czołowymi postaciami naszej jazzowej sceny. Jego wyjątkową wrażliwość i nietuzinkową osobowość artystyczną, a nawet swego rodzaju osobliwość muzyczną doceniają liczni słuchacze i świat krytyki muzycznej.

„Dzięki swoim rozlicznym talentom Dys jest niezwykle ważną postacią we współczesnej muzyce. Prezentuje inny, świeży głos dzięki połączeniu swoich zdolności wirtuoza i kreatywnego umysłu. Swoją twórczością wypełnia lukę pomiędzy nową muzyką a jazzem. To muzyka najwyższego kalibru i jestem przekonany, że w ciągu najbliższych kilku lat jego pozycja poważnego artysty umocni się dzięki wzrastającej międzynarodowej sławie” – tak o Krzysztofie Dysie mówi jeden z najznakomitszych na świecie klarnecistów, wizjoner współczesnej muzyki Evan Ziporyn.

Napisana przez Krzysztofa Dysa specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju, zamykająca się w formę autorskiego recitalu, muzyka całkowicie potwierdza słowa Ziporyna. To osobista i buzująca emocjami opowieść „Trzy rozmowy”. Sięgając po wielokulturowe kody i muzyczne idiomy, artysta tworzy przestrzeń, w której podejmuje próbę fascynującej rozmowy z Bogiem chrześcijan, żydowskim Jahwe i muzułmańskim Allachem. Po mistrzowsku wpisuje się w fakturę dźwiękowego komunikatu, który ludzkość od zawsze wysyłała do Istoty Najwyższej – „chcę Cię nazwać, chcę abyś mnie usłyszał i wysłuchał”. W „Trzech rozmowach” Dys, z naturalną dla niego maestrią, zawiesza na niewidocznej pajęczynie odniesień mistyczne obrazy pełne wątpliwości i refleksji, które bezbłędnie prowadzą nas do jądra muzycznej doskonałości.

STUDIO POLSKIEGO RADIA IM. WŁADYSŁAWA SZPILMANA
(AL. NIEPODLEGŁOŚCI 81)

26.10.21 (WT) G. 19:30
- LEGGEREZZA
(PEPOL, MYSŁOWSKA, ZAKROCKI)

/ KUP BILET /

„… Zdejmować ciężar z ludzkich postaci, ciał niebieskich, miast…”
– Italo Calvino

Leggerezza (z włoskiego „lekkość”) to projekt stworzony specjalnie dla Festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju przez troje wybitnych artystów: śpiewaczkę Olgę Mysłowską, wiolonczelistę Michała Pepola, oraz altowiolistę chętnie sięgającego po inne instrumenty Patryka Zakrockiego.

Artyści budują w nim wielowątkowy muzyczny świat złożony z dźwiękowych interpretacji wybranych tekstów z „Wykładów amerykańskich” – poetycko-filozoficznego testamentu Italo Calvino. To poszukiwanie lekkości jako odpowiedź na ciężar rzeczywistości, któremu przeciwstawiają się czułość, subtelność, zachwyt i uważność na „drobne, świetliste ślady rzeczy, przeciwstawione mrocznej katastrofie” – przesłanie, które obecnie nabiera szczególnej aktualności.

Łącząc i przetwarzając brzmienie wiolonczeli, głosu i gitary preparowanej, a także doświadczenia różnych praktyk muzycznych, artyści tworzą wywiedzione z improwizacji, kontemplacyjne, liryczne moments musicaux, ilustrujące poszczególne fragmenty tekstu, dążąc do równowagi między dźwiękiem a oddechem, ekspresją a przestrzenią.

Powstało dzieło wyjątkowe, rozwibrowane głębokimi emocjami, a zarazem przepełnione refleksją i mistrzowską powściągliwością. Dzieło na miarę muzyki XXI wieku, nowatorskie, kompletne i urzekająco piękne.

 

KOŚCIÓŁ EWANGELICKO-REFORMOWANY
(AL. SOLIDARNOŚCI 76A)


Bilety na festiwalowe koncerty 22, 24 i 26 października można zakupić na naszej stronie internetowej, a także poprzez portale biletyna.pl i ewejsciowki.pl. Zachęcamy do zakupu biletów przez Internet.

Na seans filmowy 23 października i koncerty 25 października obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne za pośrednictwem strony internetowej Festiwalu od 11 października.

Sprzedaż stacjonarna biletów w siedzibie Centrum Myśli Jana Pawła II (ul. Foksal 11, 00-372 Warszawa, 1 piętro) w godz. 9.30 – 14.30 od poniedziałku do piątku. W miarę dostępności, bezpośrednio przed wydarzeniami będą sprzedawane bilety na wolne miejsca, które zostaną wskazane przez obsługę festiwalu.

Każda z osób uczestniczących w wydarzeniu zobowiązana jest do wypełnienia oświadczenia COVID -19 otrzymanego wraz z biletem. Druk oświadczenia będzie również dostępny na miejscu wydarzenia.

Skip to content