Wszystkie koncerty festiwalowe będą transmitowane na żywo na stronie muzykawiary.pl oraz w mediach społecznościowych Centrum Myśli Jana Pawła II. Zapisy koncertów będą dostępne na naszej stronie także po zakończeniu wydarzenia.

 

23.10.20 (PT) G. 19:30
HUTEK, WANIA, ATOM STRING QUARTET /
Z KSIĘGI PSALMÓW
(Zapis koncertu)

Głęboko zakorzenione w literaturze psalmy to wyjątkowy dokument czasu –uniwersalny przykład jak rozmawiać z Bogiem. Wspaniała poezja starożytności, ciągle żywa i aktualna, po dziś fascynuje w setkach przekładów, a jej niezwykłe strofy inspirują muzyków czerpiących natchnienie z różnych epok i stylów.

Artystką, która ostatnio sięgnęła po psalmy jest Małgorzata Hutek. Absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej, doskonale wyczuwająca poetycką frazę, obdarzona wielką muzyczną wyobraźnią i wrażliwością kompozytorka i wokalistka. Do udziału w swoim projekcie zaprosiła muzyków, których śmiało można nazwać gigantami naszej jazzowej sceny: Dominika Wanię – wybitnego pianistę młodego pokolenia, z ogromnym powodzeniem zdobywającego europejskie i amerykańskie sceny, który subtelną grą wydobywa piękne brzmienia z każdej nuty oraz Atom String Quartet, jeden z najbardziej intrygujących na świecie kwartetów smyczkowych, który wybornie i z wielką ekspresją łączy jazz, muzykę współczesną i klasyczną.

W ich twórczym współbrzmieniu powstał mozaikowo piękny i tajemniczy fresk, w którym kumulują się odwieczne ludzkie emocje, zwycięstwa sąsiadują z porażkami, a wątpliwości z wiarą. Dzieło subtelne i wysmakowane, które, nie wypaczając podniosłego charakteru psalmów, bezbłędnie wpisuje je w estetykę muzyczną XXI wieku, a doskonałość i ekspresja artystów dopełniają przekazu tworząc rzecz nowatorską, wybitną i niezwykłą.

Specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju projekt „Z Księgi Psalmów” czerpie z najgłębszych, pierwotnych źródeł literackich. Starożytne, hebrajskie teksty psalmów usłyszymy w oryginalnych wersjach językowych.

Małgorzata Hutek – śpiew
Dominik Wania – fortepian
oraz Atom String Quartet:
Dawid Lubowicz – skrzypce
Mateusz Smoczyński – skrzypce
Michał Zaborski – altówka
Krzysztof Lenczowski – wiolonczela

25.10.20 (ND) G. 19:30
JAROSŁAW BESTER /
NA GRANICY ŚWIATÓW
(Zapis koncertu)

Wybitny kompozytor i aranżer Jarosław Bester, założyciel i lider kultowych formacji Cracow Klezmer Band i Bester Quartet, ale przede wszystkim niedościgły mistrz akordeonu,specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju przygotował solowy projekt „Na granicy światów”.
Sięga w nim do kompozytorskich pereł dwudziestowiecznych, europejskich twórców. Do utworów pisanych specjalnie z myślą o akordeonie. W jego autorskim wyborze znalazły się kompozycje Hansa Brehme, Ole Schmidta,Nikołaja Czajkina, Władysława Zołotariowa, Andrzeja Krzanowskiego oraz Krzysztofa Olczaka.
Bester – artysta o ogromnej wyobraźni i wrażliwości doskonale połączył, w sobie tylko znany sposób, kompozytorską różnorodność i zamknął ją w magiczną, dźwiękową przestrzeń zawieszoną nad granicą świata wiary i świata zwątpienia, świata aniołów i świata demonów, nad granicą istoty samej muzyki.
Powstało niezwykle spójne, nowatorskie dzieło, pełne niespotykanych dotąd barw i akordeonowych technik, mistycznych emocji i elementarnych prawd. Kompletne i urzekająco piękne.

Jarosław Bester – akordeon

26.10.20 (PN) G. 19:30
Liebchen, Majewska, Sitarz, Zemler /
GOODNIGHT MR. GÓRECKI

Dokładnie 20 lat temu, nieżyjący już kompozytor Henryk Mikołaj Górecki napisał utwór „Dobranoc”. To niezwykła, pełna głębokiego, mistycznego spokoju medytacja dedykowana pamięci Michela Vynera, szefa London Sinfonietty i przyjaciela kompozytora. Górecki kompozycję dopełnił przesłaniem, sięgając po nie do Szekspira. „Dobranoc…niechaj ci do snu nucą chóry niebian” – to słynne słowa pożegnania, które Horacy wypowiedział nad ciałem Hamleta.

Po piękną, choć nieco zapomnianą, kompozycję sięgnęło czworo wybitnych, młodych artystów: flecistka Ewy Liebchen, śpiewaczka Barbara Kinga Majewska, pianistka Emilia Sitarz i grający na instrumentach perkusyjnych Hubert Zemler. W mistrzowski sposób udało im się połączyć „Dobranoc” z dwoma innymi utworami Góreckiego, „Dla ciebie Anne Lill” i „Valentine Piece”. Stworzyli wyjątkowo spójną całość wypełnioną urzekającą muzyką, głębokimi emocjami i ponadczasowymi rozważaniami o istocie istnienia.

„Goodnight Mr. Górecki” układa się w opowieść o życiu, które się kończy. To muzyka o odchodzeniu. W jej surowych dźwiękach jest życie, które powoli dogasa, z każdym krokiem i każdym oddechem. A tytułowe „Dobranoc” dotyka nas swoją kruchością, ale nie pozbawia nadziei.Kontemplacyjno-elegijny charakter całości doskonale wpisuje się w przypadającą właśnie 10. rocznicę śmierci Góreckiego i tworzy niezwykły rytuał pożegnania Wielkiego Kompozytora.

Na Festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju projekt „Goodnight Mr. Górecki” zostanie po raz pierwszy wykonany publicznie. Wydarzenie to będzie połączone z premierą płyty wydanej przez BÔŁT Records.

Ewa Liebchen – flet
Emilia Sitarz – fortepian
Barbara Kinga Majewska – sopran
Hubert Zemler – instrumenty perkusyjne

26.10.20 (PN) G. 20:45
MIŚKIEWICZ, ENSEMBLE LABIRHYTHM /
LAMENT MADONNY
(Zapis koncertu)

28 maja 1608 roku na dworze księcia Vincenta Gonzagi, władcy Mantui, miało miejsce ważne w historii muzyki wydarzenie. Odbyła się prapremiera opery, według ówczesnej nomenklatury dramatu muzycznego, „Ariadna” Claudia Monteverdiego.

Była to druga opera w dorobku, uznawanego za ojca tego muzycznego gatunku, włoskiego mistrza. Z całej opery dotrwał do naszych czasów tylko jeden, za to kluczowy dla całej opowieści, fragment – „Lament Ariadny”. To lament tytułowej bohaterki rozpaczającej po odejściu Tezeusza. Porównywany ładunkiem emocjonalnym z największymi szekspirowskimi monologami, do dziś zachwyca pięknem i siłą nowatorskich środków muzycznej ekspresji.

Trzy dekady później Monteverdi wykorzystuje swoją kompozycję do ilustracji religijnego, poetyckiego tekstu. Powstaje „Lament Madonny” / „Il Pianto Della Madonna”, lament stojącej pod krzyżem Syna Marii.

Dziś po dzieło Monteverdiego sięgają wybitni artyści: czołowa polska wokalistka jazzowa Dorota Miśkiewicz, artystka o niezwykłej sile ekspresji, ogromnej wrażliwości i intrygującej barwie głosu oraz formacja Ensemble Labirythm pod wodzą autora przekładu „Lamentu Madonny” na język muzyki XXI wieku Tomasza Pokrzywińskiego – wybitnego wiolonczelisty barokowego, którego pasją jest eksplorowanie pogranicza klasyki, jazzu i świata improwizacji. Tak wyjątkowi artyści, przygotowując specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju nieoczywistą interpretację dzieła włoskiego kompozytora gwarantują hipnotyczno-zjawiskowe, odbiegające od standardów muzyczne przeżycie. Ich, umocowany w obecnej dobie, język muzyczny bez wątpienia sprawi, że odmalowany współczesnymi środkami wyrazu „Lament Madonny”, nie tracąc nic z szacunku dla historycznego rytu, stanie się wydarzeniem na miarę naszych czasów.

Dorota Miśkiewicz – śpiew
oraz Ensemble Labirythm w składzie:
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela i wiolonczela barokowa
Michał Pepol – wiolonczela
Michał Bąk – kontrabas
Hubert Zemler – instrumenty perkusyjne

27.10.20 (WT) G. 19:30
LUTOSŁAWSKI PIANO DUO /
WIZJE AMEN

Lutosławski Piano Duo to duet fortepianowy o niekwestionowanej światowej renomie. Tworzącym go wybitnym pianistom, Emilii Sitarz i Bartłomiejowi Wąsikowi udało się, z wielkim powodzeniem, zbudować unikatową formację, której zainteresowania muzyczne daleko wykraczają poza utarte schematy. Już przez dwie dekady artyści nieprzerwanie koncertują w Polsce i niemal na całym świecie, uczestniczą w licznych krajowych i międzynarodowych festiwalach, współpracują z kompozytorami i twórcami z różnych dziedzin sztuki, a przede wszystkim, w każdym swoim działaniu konsekwentnie wychodzą z roli odtwórcy. Jest to efektem wieloletniego doświadczenia, niekonwencjonalnych zainteresowań oraz niedościgłej muzycznej wrażliwości. Ich dojrzałość artystyczna przejawia się również w nietuzinkowym doborze repertuaru. Konsekwentnie sięgają do dzieł ważnych, znaczących i rzadko prezentowanych na polskich scenach muzycznych.
Specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju Lutosławski Piano Duo przygotował spektakularne wydarzenie muzyczne. Będzie to polska prapremiera dzieła „Wizje Amen” / „Visions de l’Amen”, które stworzył wybitny dwudziestowieczny kompozytor francuski Olivier Messiaen.

Mistyczna i kalejdoskopowo majestatyczna kompozycja Messiaena powstała w okupowanym Paryżu w 1943 roku. To monumentalne dzieło, zaliczane jest do najważniejszych pozycji muzyki kameralnej ubiegłego stulecia. Głęboko nasycone symboliką o chrześcijańskich korzeniach, pełne jest także odniesień do piękna natury.
Każda z siedmiu części utworu wyraża i uobecnia jedną z muzycznych wizji słowa „amen”:
Amen Stworzenia; Amen gwiazd, planety z pierścieniem; Amen agonii Jezusa; Amen Pragnienia; Amen aniołów, świętych i pieśni ptaka; Amen Sądu Ostatecznego i Amen Spełnienia.

Emilia Sitarz – fortepian
Bartłomiej Wąsik – fortepian

27.10.20 (WT) G. 20:45
ADAM BAŁDYCH QUARTET /
WOKÓŁ HILDEGARDY
(Zapis koncertu)

Hildegarda z Bingen – benedyktynka, wizjonerka i zielarka – była niezwykłą, wieloformatową postacią czasów średniowiecza. Jako wyprzedzająca swoją epokę kompozytorka, stworzyła wiele niezwykłych moralitetów i pieśni religijnych odchodzących od typowego wówczas kanonu śpiewów chorałowych. Przepełnione głębokimi, mistycznymi emocjami dzieła Hildegardy zyskują, w ostatnich dekadach, ogromną popularność. Poszukując uniwersalnych, ponadczasowych prawd sięgają po nie współcześni artyści z różnych muzycznych światów. Jednym z nich jest wybitny skrzypek jazzowy Adam Bałdych, doskonale łączący dokonania muzyki poważnej i współczesnego skrzypcowego języka. Z wielkim powodzeniem stworzył swój własny, unikalny i powszechnie rozpoznawalny styl, na nowo definiujący jazzowe skrzypce.
Po utwór Hildegardy „O virga ac diadema” sięgnął, z doskonałym zresztą rezultatem, wydając swoją ostatnią płytę. Teraz, specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju przygotowuje, wraz ze swoim kwartetem, projekt w całości wypełniony dziełami Hildegardy, która jak mówi Bałdych, zajmuje w jego artystycznym życiu miejsce szczególne. „Uduchowione, ponadczasowe pieśni Hildegardy wchodzą w niesamowity dialog z burzliwym, skonfliktowanym światem, który mnie otacza. Spokój i natchniony wyraz jej muzyki jest lekarstwem na czasy, w których żyjemy. Chcę zanurzyć się w tej wyjątkowej muzyce i wydobyć jej esencję, próbując zestawić ją ze współczesnym muzycznym językiem” – dodaje artysta.

Adam Bałdych – skrzypce
Krzysztof Dys – fortepian
Michał Barański – kontrabas
Dawid Fortuna – perkusja